How To Use
  • To navigate between chunks, either use the Next and Previous buttons or simply click on the chunk you wish to edit. You can also use keyboard shortcut Alt+N for Next, Alt+B for Previous, and Alt+M for Mark & Next.
  • Changes are saved as soon as you navigate away from a chunk.
  • Chunks have three states: New, Seen, and Verified.
  • If a chunk is changed while in New state, it will be changed to Seen state.
  • Style markers (e.g. <S4> and </S4>) signify that the text inside has a different format or effect. The markers can be moved around as needed, but don't change the numbers in them.

Albert Ayler
Albert Ayler
Albert Ayler

Albert Ayler ( 13. juli 1936 - 25. november 1970 ) var en amerikansk avant-garde jazzsaxofonist og komponist .
<S1> Albert Ayler (</S1> <S2> 13. juli </S2> <S3> 1936 - </S3> <S4> 25. november </S4> <S5> 1970) </S5> var en amerikansk avantgarde jazzsaksofonist og komponist.
<S1> Albert Ayler (</S1> <S2> 13. juli </S2> <S3> 1936 - </S3> <S4> 25. november </S4> <S5> 1970) </S5> var en amerikansk avantgarde jazzsaksofonist og komponist.

Han spillede tidligt altsaxofon og turnerede i slutningen af teenage-årene med den legendariske blues-mundharpespiller , Little Walter . Derefter havde han eget rhythm & blues-band , indtil han blev indkaldt til militærtjeneste i Tyskland , hvor han gik over til tenorsaxofon . Han besluttede at blive Europa og blev aktiv på musikscenen i Sverige , hvor han indspillede sin første plade i 1962 . Han dukkede også op i København , hvor han blandt andet sad ind med Cecil Taylor i Montmartre , og hvor han i 1963 indspillede en kvartet-plade - hans sidste med jazz-standards .
Han spilte tidlig altsaksofon og turnerte i slutten av tenårene med den legendariske blues-munnharpespilleren, Little Walter. Deretter hadde han egen rhythm & bluesband, inntil han ble kalt inn til militærtjeneste i Tyskland, hvor han gikk over til tenorsaksofon. Han bestemte å bli Europa og ble aktiv på musikkscenen i Sverige, hvor han spilte inn sin første plate i 1962. Han dukket også opp i København, hvor han blant annet satt inn med Cecil Taylor i Montmartre, og hvor han i 1963 spilte inn en kvartettplate - hans siste med jazzstandards.
Han spilte tidlig altsaksofon og turnerte i slutten av tenårene med den legendariske blues-munnharpespilleren, Little Walter. Deretter hadde han egen rhythm & bluesband, inntil han ble kalt inn til militærtjeneste i Tyskland, hvor han gikk over til tenorsaksofon. Han bestemte å bli Europa og ble aktiv på musikkscenen i Sverige, hvor han spilte inn sin første plate i 1962. Han dukket også opp i København, hvor han blant annet satt inn med Cecil Taylor i Montmartre, og hvor han i 1963 spilte inn en kvartettplate - hans siste med jazzstandards.

Den kontroversielt ekspressive Albert Ayler vendte tilbage til USA og involverede sig i den nye avantgardejazz-scene , inden han i efteråret 1964 atter skrev jazzhistorie i København , ledsaget af Don Cherry , Gary Peacock og Sunny Murray .
Den kontroversielt ekspressive Albert Ayler vendte tilbake til USA og involverte seg i den nye avantgardejazzscenen, før han høsten 1964 igjen skrev jazzhistorie i København, ledsaget av Don Cherry, Gary Peacock og Sunny Murray.
Den kontroversielt ekspressive Albert Ayler vendte tilbake til USA og involverte seg i den nye avantgardejazzscenen, før han høsten 1964 igjen skrev jazzhistorie i København, ledsaget av Don Cherry, Gary Peacock og Sunny Murray.

Fra midten af 1960erne var Albert Ayler anerkendt som en stor personlighed på New York-jazz-scenen . Han blev ofte ledsaget af sin bror , trompetisten Donald Ayler , og deres stil var rabiat freejazz , omend den var ganske speciel i kraft af en voldsom spirituel patos , der blev understøttet af karakteristiske små fanfareagtige temaer med elementer af march- og cirkusmusik .
Fra midten av 1960 var Albert Ayler anerkjent som en stor personlighet på New York-jazz-scenen. Han ble ofte ledsaget av sin bror, trompetisten Donald Ayler, og stilen deres var rabiat frijazz, om enn den var ganske spesiell i kraft av en voldsom spirituell patos som ble støttet av karakteristiske små fanfareagtige temaer med elementer av marsj- og sirkusmusikk.
Fra midten av 1960 var Albert Ayler anerkjent som en stor personlighet på New York-jazz-scenen. Han ble ofte ledsaget av sin bror, trompetisten Donald Ayler, og stilen deres var rabiat frijazz, om enn den var ganske spesiell i kraft av en voldsom spirituell patos som ble støttet av karakteristiske små fanfareagtige temaer med elementer av marsj- og sirkusmusikk.

Med tilknytningen til Impulse Records i 1966 blev Albert Aylers musik blåstemplet , og den blev da også hen ad vejen umiddelbart mere tilgængelig , blandt andet inddrog saxofonisten i sine sidste år stærke elementer af rhythm & blues .
Med tilknytningen til Impulse Records i 1966 ble Albert Aylers musikk godkjent, og den ble også etter hvert umiddelbart mer tilgjengelig, blant annet inndro saksofonisten i sine siste år sterke elementer av rhythm & blues.
Med tilknytningen til Impulse Records i 1966 ble Albert Aylers musikk godkjent, og den ble også etter hvert umiddelbart mer tilgjengelig, blant annet inndro saksofonisten i sine siste år sterke elementer av rhythm & blues.

Efter at være forsvundet i et par uger , blev Albert Ayler fundet død i East River i New York . De nærmere omstændigheder er aldrig blevet klarlagt .
Etter å være forsvunnet i et par uker, ble Albert Ayler funnet død i East River i New York. De nermer omstendighetene er aldri blitt klarlagt.
Etter å være forsvunnet i et par uker, ble Albert Ayler funnet død i East River i New York. De nermer omstendighetene er aldri blitt klarlagt.

<S1> Diskografi </S1>
<S1> Diskografi </S1>
<S1> Diskografi </S1>

Albums
<S1> Albums </S1>
<S1> Albums </S1>

1964 : Goin ' Home
1964: <S1> <S2> Goin' Home </S2> </S1>
1964: <S1> <S2> Goin' Home </S2> </S1>

1964 : New York Eye & Ear Control
1964: New York Eye & Ear Control
1964: New York Eye & Ear Control

1966: <S1><S2>Live In Greenwich Village - The Complete Impulse Recordings</S2></S1>
1966: <S1><S2>Live In Greenwich Village - The Complete Impulse Recordings</S2></S1>
1966: <S1><S2>Live In Greenwich Village - The Complete Impulse Recordings</S2></S1>

1967: <S1><S2>Love Cry</S2></S1>
1967: <S1><S2>Love Cry</S2></S1>
1967: <S1><S2>Love Cry</S2></S1>

1969 : Music Is The Healing Force Øf The Universe
1969: <S1> <S2> Music Is The Healing Force Øf The Universe </S2> </S1>
1969: <S1> <S2> Music Is The Healing Force Øf The Universe </S2> </S1>

2002 : The Copenhagen Tapes
2002: <S1> <S2> The Copenhagen Tapes </S2> </S1>
2002: <S1> <S2> The Copenhagen Tapes </S2> </S1>

Referencer
<S1> Referanser </S1>
<S1> Referanser </S1>

Albert Ayler på DRs musikleksikon
<S1> Albert Ayler </S1> på <S2> DRs </S2> <S3> musikkleksikon </S3>
<S1> Albert Ayler </S1> på <S2> DRs </S2> <S3> musikkleksikon </S3>

Kategori : Fra DR's Musikleksikon Kategori : Personer fra Ohio Kategori : Jazzsaxofonister fra USA Kategori : Jazzkomponister fra USA
<S1> Kategori: </S1> <S1> Fra DRs Musikkleksikon </S1> <S2> Kategori: </S2> <S1> Personer fra Ohio </S1> <S2> Kategori: </S2> <S1> Jazzsaksofonister fra USA </S1> <S2> Kategori: </S2> <S1> Jazzkomponister fra USA </S1>
<S1> Kategori: </S1> <S1> Fra DRs Musikkleksikon </S1> <S2> Kategori: </S2> <S1> Personer fra Ohio </S1> <S2> Kategori: </S2> <S1> Jazzsaksofonister fra USA </S1> <S2> Kategori: </S2> <S1> Jazzkomponister fra USA </S1>

Post-Edit Actions